Saturday, July 18, 2009

Malaysia Menang Moral?

Pertama Tahniah dan Takziah diucapkan kepada pasukan bola sepak Malaysia atas kejayaan menjaring 2 gol sekaligus dikatakan menewaskan penjaga gol tersohor, Edwin Van der Sar dan Ben Foste dalam perlawanan dengan Manchester United sempena pembukaan Jelajah Asia 2009 semalam.

Sungguh pun diletakkan sebagai gergasi dunia, barisan Sir Alex Ferguson dimalukan oleh dua gol Amri - (anak kelahiran Tanjung Karang pada minit ke-45 dan 53) ketika ramai menyangka akan dilumat habis-habisan oleh pelawat perkasa itu berpandu kepada kunjungan terakhir pada 2001 berakhir dengan kekalahan 6-0.




Malaysia Menang Moral?
Saja saya nyatakan pertanyaan ini kerana baru-baru ini satu tajuk akhbar berita harian menyebut hal berkaitan menang moral ini. BN dikatakan menang moral selepas tewas tipis kepada PAS.

"Kejayaan tipis Pas itu bagaimanapun memberi kemenangan moral kepada Barisan Nasional (BN) kerana bukan saja berjaya menembusi kubu kuat Pas di Manek Urai, bahkan ia turut memberi isyarat lantang bahawa penduduk Kelantan kini tidak lagi mahu terus dibelenggu dengan hanya nasihat, doa dan bersyukur dengan apa yang dimiliki hari ini" - Berita Harian, Rabu.

Kadang-kadang terasa geli hati dengan kenyataan sebegini. Sudah kalah tapi tidak mahu mengaku kalah & kerana hendak berbunyi atau dikatakan menang, menang moral digunakan. Memang tugas akhbar kerajaan mengangkat diri sendiri agaknya, fikirku..

Dalam Islam, memang tidak dinafikan bahawa menang itu suatu yang subjektif. Bukan diukur dengan mata atau kiraan. sebagai contoh seorang yang berhujah atau berdebat, tidak dikatakan kalah kepada sipenghujah yang ketandusan hujahnya jika dia menerima hujah tersebut untuk kebaikan dirinya. Bersabar dalam pergaduhan, itu juga dikatakan menang. Islam ini cukup indah. Kebaikan itu dimana-mana, cuma kita sahaja perlu menyingkapinya..

~Malaysia Menang Moral Jika Kekalahan ini dimunasabahkan untuk peningkatan Prestasi~
~Tahniah Pasukan Bola Malaysia!~

Tg Abd Ghafar B Tg Ahmad
8.38am
26 Rejab 1430H
19 Julai 2009
Pasir Panjang, Kuala Terengganu.

3 comments:

rabiatul adawiyah said...

oh..malaysia ku kah? macam tak percaya...

Unknown said...

haha..ana bangga jadi penyokong selangor..

Tg Abd Ghafar B Tg Ahmad said...

Amri Yahya orang selangor ke?

Template by - Abdul Munir - 2008