Tuesday, November 3, 2009

Kecoh Orang Beragama


PETALING JAYA - Persatuan Peguam Syarie Malaysia diberi tempoh seminggu untuk memberikan segala fakta yang berkaitan berhubung dakwaan yang terkandung dalam memorandum bertarikh 12 Oktober yang disiarkan di laman sesawang persatuan itu kelmarin.

Bekas Mufti Perlis, Dr. Mohd. Asri Zainal Abidin (gambar) berkata, memorandum yang dihantar kepada Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin bertujuan supaya ditarik balik pelantikannya sebagai Yang Dipertua Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (Yadim) itu mengandungi pembohongan bagi menjejaskan reputasinya.

Menurutnya, konflik itu bermula apabila beliau ditawarkan jawatan berkenaan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dalam satu pertemuan baru-baru ini.

"Bagaimanapun, saya masih memikirkannya, malah sehingga kini saya belum menerima sebarang surat mengenai pelantikan, cuma apa yang saya tahu ada pihak tidak berpuas hati dan menghantar memorandum kepada Yang di-Pertuan Agong," katanya pada satu sidang media di sini malam tadi.


Beberapa hari kebelakangan ini, isu ini menjadi kecoh gara-gara orang beragama bertelingkah sesama sendiri. Perkara sebenar yang menjadi punca utama permasalahan ini tidak dapat dipastikan lagi, namun usahlah permasalahan hati yang kecil dibesarkan oleh orang beragama sehingga menimbulkan perpecahan dalam perpaduan kekuatan, sedangkan dalam masa yang sama musuh-musuh Islam tidak pernah berhenti memadamkan cahaya Allah..


usah kita terleka dengan permasalahan hati,


Pening melihat golongan beragama kecoh,

Tg ABd Ghafar B Tg Ahmad,
11.11am
4 November 2009
SMK Lukut,
Port Dickson, Negeri Sembilan.

10 comments:

Anonymous said...

al-ghari.blogspot.com... ntah laa... beliau seorang penolong pengarah institut ilmu2 islam JAKIM

Pemuda@gamA said...

Ada beberapa persoalan yang kita boleh timbulkan.

Apakah Dr. Asri selaku bekas mufti tidak tahu bahawa terdapat prosedur berkenaan tauliah jika hendak berceramah?

Adakah tindakan JAIS terburu-buru memandangkan tiada pendakwaan yang di buat setelah berlakunya penangkapan? Profesionalkah?

Kenapa soal tauliah di ambil berat oleh JAIS? Bukankah banyak kes lain yang yang perlu dibendung?

Ni persoalan. Sekadar lontaran. Jika ikut peruntukan Dr. Asri salah sebab melanggar enakmen yang ada. Tauliah adalah untuk membendung ajaran sesat bebas berleluasa. Hakikatnya, Dr.Asri dilihat layak untuk dapatkan tauliah. Cuma dia tidak memohon untuk dapatkan tauliah.

Analoginya, kita sudah mahir memandu kereta. Tapi bila ditahan polis, tidak dapat tunjukkan lesen. Salah ke tak?

Apapun, pintu tauliah sejak pakatan pegang di Selangor dibuka seluas-luasnya. Dengan kata lain, nak dapatkan tauliah terbuka untuk semua tanpa pilih bulu, asalkan dia layak. Nak taknak je dapatkan tauliah tersebut.

JAIS terburu-buru?

Memang sepetutnya JAIS perlu fikir banyak kali untuk melakukan tagkapan. Ini kerana Dr. Asri orang yang lantang, dan pengikutnya pun boleh tahan. Kelulusannya pun diiktiraf universiti tempatan dan antarabangsa.

Aduan tentang beliau memang banyak. Cuma mungkin pendekatan JAIS untuk menangani Dr. Asri perlu dengan cara yang lain. Ikut enakmen, Dr.Asri memang salah. Cuma laksana nak kuatkuasa enakmen perlu cara yang berbeza.

Wallahua'lam.

fizul said...

salam...ana dgr penjelasan secara detail dari ustaz yussaine ttg Dr Arsi masa dia pegang mufti dahulu.

cikgu_eya said...

salam...

Mungkin fizul boleh kongsikan sedikit di sini? Ana sendiri tidak punya kesempatan untuk mengkaji lanjut. Tak berani nak komen.

Walaubagaimanapun, ana percaya tindakan JAIS berasas. mungkin caranya yang kurang tepat sehingga menimbulkan kekecohan.

Soal tauliah tu satu lah, soal pendirian dan punca perpecahan juga mengkin menjadi asbab juga. Cuma tidak diwar-warkan secara jelas. Ana dengar juga buah fikiran Dr Asri. Ada setengahnya yang mungkin bercanggah dengan arus sealiran yang diterima di sini namun, banyak juga buah fikirannya yang berjaya menyelak khilaf pihak tertentu. Sebuah pendedahan berani yang jarang dilakukan oleh mereka yang sepatutnya.

Biasalah, tiada manusia yang sempurna...

cikgu_eya said...

salam sekali lagi...

Ana mencadangkan para sahabat membaca nukilan dan link yang ada di blog ini. Ustaz Zul antara penulis dan pendakwah yang ana yakin akan kebolehan serta pegangan beliau. Moga kita sedikit terbuka dalam membicarakan isu yang masih panas ini.

http://jarumemas.blogspot.com/2009/11/isu-dr-asri-benarkah-beliau-tidak.html

Tg Abd Ghafar B Tg Ahmad said...

JazakAllah atas maklumat yg dikongsikan bersama. Baru ana jelas dengan isu ini.

Walau bagaimanapun, ana sedikit kesal dengan kekecohan ini.

Bagaimana pandangan orang non-muslim bile melihat kekecohan orang beragama ini? fikirkan...


Guru Sek Pelbagai Kaum,
Cikgu Tg

cikgu_eya said...

Bismillah....

Ana juga risau akan persepsi non-muslim terhadap agama Islam.

Namun secara peribadinya, ana lebih risaukan perpecahan umat Islam, penyebaran ideologi merapu, keghairahan umat jahil yang saling membidaah, ketaksuban meletak hukum bagi yang perasan mujtahid...

Heh heh heh .. saja nak merepek kat sini. Sebenarnya nak kongsi bahan jek lagi... ^^


http://jomfaham.blogspot.com/2009/11/isu-dr-asri-antara-yang-hak-dan-yang.html


http://al-ghari.blogspot.com/2009/11/asri-ditangkap-jais.html

muhammad arrabe' said...

syukran atas perkongsian cikgu eya.
nak fikir permasalahan mengapa ditangkap dan kenapa menangkap, memang sukar bagi kita untuk mengetahuinya.
nak mengeluarkan pandangan pun takut disalahtafsir dan tersalah fakta.
hakikatnya, benda sudah berlaku dan impak memang besar terutama seperti pandangan bukan islam seperti kata akh.
moga kita ambil pengajaran kelak, dan tidak mengulangi kesilapan ini.
dan jika akh atau semua di sini ada kuasa, harap ia dapat diperbetulkan.
atau selemahnya,dengan kita tidak menyalahkan mana2 institusi islam/individu secara terbuka.

Tg Abd Ghafar B Tg Ahmad said...

salam. ya, salah menyalahkan mana individu atau institusi tidak akan membawa apa manfaat. Solusinya, pertautan hati dan perpaduan itu yang harus dicari dan dikecapi

syahir Mohamad said...

Salam..
betul kata sahabat semua..
perkara ini hanya memalukan islam sahaja. dalam masa yg sama isu kartika n masalah dalaman PAS. semua ini mendatangkan presepsi negatif dalam kalangan masyarakat bukan islam.. apa yg boleh kita lakukan?
fikir2kan..

Template by - Abdul Munir - 2008