Friday, September 16, 2011

Lahirnya Penyeri Sulung Rumahtangga Kami



Bermula jam 4.30pagi tadi, isteriku sudah menampakkan tanda-tanda yang bakal menamatkan penantian kami. Sakitnya menjadi-jadi.

Seusai solat subuh dan berkesempatan menjamah nasi dagang dan nasi kunyit yang dimasak oleh ummi, kami bergegas ke Klinik Keluarga yang pada ketika itu kesakitan yang dirasai sudah berkurangan, tidak seperti sebelum ini.

Menemui Doktor Wan pada pagi itu, beberapa nasihat telah diberikan. Doktor menyatakan bahawa isteriku ini masih boleh bertahan lagi beberapa hari jika mahu bayi keluar dengan sendiri namun beberapa kemungkinan buruk bakal berhadapan, antaranya ialah bayi berkemungkinan terkena jangkitan kuman dan boleh menyebabkan meninggal di dalam rahim. Bayi yang sudah boleh dilahirkan pada saat ini kerana telah cukup minggunya, doktor menasihatkan agar dilahirkan segera dengan memasukkan ubat. Keputusan untuk dilahirkan segera diambil bersama.

Bermula jam 8pagi, 'contraction' pada rahim sudah mula menampakkan kesan. Jangkauan kami untuk menimang cahaya mata telah dipermudahkan oleh Allah. Hanya dalam masa hanya 3jam.

Jam 11.38, lahirlah puteri sulung kami. Dengan berat sebanyak 3.4kg, bayi ini kelihatan besar dan cukup sihat.

Mengikuti sunnah yang diajarkan oleh Rasulullah, azan dilaungkan ketelinga kanan dan diiqamatkan ketelinga kiri.Moga-moga dengan diperdengarkan nama-nama kebesaran Allah ini, insan sulung kami tidak akan lalai daripada mengingati Allah dan berada dalam rahmatNya sentiasa.

Kepada juaNyalah doa yang sering dilafazkan dipinta,

"Ya Tuhan kami, kurniakan kami daripada isteri-isteri kami dan daripada zuriat keturunan kami, sebagai penyejuk mata bagi kami. Dan jadikan kami imam kepada orang-orang bertaqwa."

Tg Abd Ghafar B Tg Ahmad
5.30pm,
14 Syawal 1432H,
16 September 2011
Klinik Keluarga, K.Terengganu.

2 comments:

ixora said...

alhamdulillah..tahniah TG n wifey!!

Tg Abd Ghafar B Tg Ahmad said...

Thanks tasha..

Template by - Abdul Munir - 2008