Sunday, August 8, 2010

Pelajar asing mangsa serangan di Australia

Pihak berkuasa Australia berharap satu kempen secara digital, yang dijalankannya untuk melindungi pelajar antarabangsa
daripada menjadi mangsa serangan, akan membuahkan hasil, lapor agensi berita Australian Associated Press (AAP).

Kempen berkenaan, yang bertemakan "Think Before - A Student Safety Initiative", akan menyebarkan mesej melalui perkhidmatan pesanan ringkas (SMS), YouTube, lamanweb dan tapak rangkaian sosial kepada pelajar dalam 13 bahasa sebelum dan setelah mereka tiba di Australia.

APP melaporkan bahawa kempen berbentuk animasi itu memaparkan watak seorang pelajar bernama George memperkatakan tentang isu keselamatan melibatkan golongan berkenaan.

Langkah ini diambil berikutan beberapa kes serangan terhadap pelajar asing sejak tahun lepas, terutama mereka yang berasal dari India.

Sebanyak 650,000 pelajar dari lebih 100 negara dianggarkan sedang melanjutkan pelajaran di Australia.

Polis dilaporkan bimbang tentang keselamatan sesetengah pelajar yang terdedah kepada bahaya kerana terpaksa pulang ke rumah berseorangan setelah bekerja atau menelaah pelajaran hingga lewat malam.

Inspektor Ian Geddes dari Polis Victoria berkata pelajar seberang laut lebih cenderung memberi respons terhadap maklumat yang dihantar melalui lamanweb, telefon bimbit dan media sosial berbanding saluran komuniksi tradisional.

Katanya para pelajar perlu menyedari bahawa kebanyakan jenayah dilakukan kerana terdapat peluang untuk melakukannya dan kelemahan mereka sendiri.

"Mereka terdedah kepada bahaya bukan kerana siapa diri mereka, tetapi kerana di mana mereka berada dan keadaan yang mengelilingi mereka," katanya seperti yang dipetik AAP.

Penganjur kempen Larry Anderson berkata: "Kempen ini bertujuan untuk menyatakan bahawa: Jangan bimbang, kami berusaha sedaya upaya untuk memastikan anda selamat, tapi anda sendiri perlu memastikan anda tidak meletakkan diri anda dalam keadaan yang boleh mengundang bahaya."

Pelancaran tidak rasmi kempen itu dua minggu lepas menarik lebih 2,000 pengunjung melayari lamanweb www.thinkbefore.com.

- Bernama

0 comments:

Template by - Abdul Munir - 2008