Friday, July 2, 2010

Buli: 59 sekolah dapat 'peringatan'

Kementerian pelajaran telah menghantar satu surat peringatan kepada 59 buah sekolah berasrama penuh di bawah seliaannya minggu lalu berhubung kegiatan buli ke atas pelajar baru, kata seorang pegawai kanan kementerian itu.

Ketua unit pengurusan disiplin sekolah berasrama penuh kementerian itu, Samsuri Omar berkata, surat peringatan berkenaan dihantar pada setiap awal sesi persekolahan.

Namun, peringatan itu penting kali ini, dengan mengambil iktibar daripada satu kejadian disyaki buli yang berlaku di Maktab Tentera Diraja (MTD) minggu lalu -- mengakibatkan seorang pelajarnya meninggal dunia.

Bagaimanapun, kementerian itu tidak bertanggungjawab ke atas pengurusan disiplin di maktab berkenaan, kata Samsuri ketika dihubungi Malaysiakini petang ini.

Jelasnya, maktab tersebut diuruskan sepenuhnya oleh Kementerian Pertahanan, manakala Kementerian Pelajaran hanya menyelia soal kebitaraan (prestasi akademik).

Sungguhpun begitu, kementerian itu tetap menitikberatkan soal keselamatan pelajar dengan mengedarkan peringatan berkenaan minggu lalu, kata Samsuri lagi.

Menurutnya, peringatan itu adalah sebahagian daripada langkah pencegahan berterusan yang dijalankan oleh kementerian bagi membendung perbuatan buli oleh para pelajar di sekolah berasrama penuh.

"Peringatan ini adalah supaya sekolah mematuhi punca kuasa dan surat-surat pekeliling oleh kementerian pelajaran," katanya lagi.

Tambahnya, dokumen berkenaan antara lain menggariskan tindakan yang perlu dilakukan oleh pihak sekolah dalam menangani kes-kes disiplin melibatkan perbuatan buli.

"(Antaranya), siasatan perlu dijalankan berdasarkan aduan yang diterima. Sekolah tidak boleh ambil tindakan sebelum tamat siasatan.

"Tapi apabila pelajar sudah didapati bersalah, mereka masih boleh buat rayuan," katanya lagi dan menambah, hukuman paling keras untuk kesalahan seperti itu adalah penyingkiran daripada sekolah.

Jelasnya lagi, segala siasatan berkenaan akan dianggap sebagai urusan dalaman pihak sekolah, melainkan sekiranya ia melibatkan siasatan polis.

"Siasatan adalah urusan dalaman pihak sekolah dan pihak lain tidak boleh campur. Tapi apabila sesuatu kes itu sampai ke peringkat siasatan polis, sekolah hanya akan membantu siasatan," katanya lagi.

0 comments:

Template by - Abdul Munir - 2008