Sunday, March 7, 2010

Wanita dan Kepimpinan(2)

Perempuan bukan sebagai pemimpin?

Dilema seorang perempuan, salah satunya adalah sifat kepimpinan yang sering diletakkan pada bahu lelaki.

hayatilah kisah berkenaan muslimat dan kepimpinan ini,

dalam...

Perempuan Berkalung Serban.

Tulisan terdahulu berkenaan tajuk ini: Wanita dan Kepimpinan(1)

Tg Abd Ghafar B Tg Ahmad
1.23am,
8 March 2010
Rumah Warden,
Asrama SMK Lukut.
Port Dickson, Negeri Sembilan

6 comments:

neopentene said...

Terima kasih ya. Banyak ana jumpa filem menarik dr blog ni. Syukran.

Tg Abd Ghafar B Tg Ahmad said...

Sama-sama kita berkongsi..

Selamat Menonton ya..

Lelaki berkalung serban,
Akh Tg

khilkhir said...

itu tandanya wanita yg lemah! sentiasa mengharap lelaki memimpin..umpama tangan dilepaskan dr genggaman seorg llk..wanita itu xtahu hala tuju..jika semuanya diletak dibahu llk...llk rasa terbeban dek kerana kepimpinan juga rasa berkuasa dek kerana diberi hak utk memimpin.

Anonymous said...

Berhati-hati dalam memahami filem ini, saya berpandangan jika kita melihat pertimbangan dari ruang kritikan, kita berjumpa dengan suatu maksud tersirat dari filem ini iaitu cuba meliberalkan pemikiran masyarakat bahawa wanita perlu diletakkan disuatu tempat yang sama tarafnya dengan lelaki dari sudut perkara-perkara yang qat'i seperti imam solat dan selainnya (sebagaimana yang diperjuangkan oleh Jaringan Islam Liberal (Indonesia) dan Sisters In Islam di Malaysia).

Selain itu, filem ini turut menggambarkan imej buruk method salafi yang dilihat terlalu keras (extreme) , jumud dan menindas wanita, wal hal yang sebenarnya salafi tidak sedemikian, jadi wujud paradigma yang salah tentang salafi sekiranya filem ini tidak difahami dengan betul.

amar90 said...

Filem ini tidak sesuai untuk umum..pemikiran liberal yang dibawakan..watak agama pula adalah watak yang jumud bukan menunujukkan islam itu syumul,manakala watak wanita tersebut pula memainkan peranan dalam menyebarkan fahaman liberal.Bahaya filem ini.Jika ingin mengambil pengajaran tentang indahnya islam.Mungkin Ketika Cinta Bertasbih sesuai.Wallahua'lam

Cikgu Fasiha said...

Ana setuju. Filem ini agak menimbulkan kontreversi.

Template by - Abdul Munir - 2008