Saturday, February 20, 2010

Yang Kuharapkan Hanyalah Doa Kalian

Tiada lain yang kuharapkan pada Ulangtahun kelahiran ini selain doa-doa kebaikan daripada sedara-sedara, sahabat-sahabat dan kenalan rapat mahupun kenalan baru.

Sesungguhnya menempuhi Hari Ulangtahun ini, mengimbaukan seribu satu kenangan sepanjang hayat yang dikurniakan Allah. Umurku kini telah mencapai 24tahun, entah berapa lama lagi usia ini akan bertambah.


Jiwa ini telah bernafas selama 24tahun dan ia akan terhenti suatu ketika nanti. Sahabat-sahabatku ada yang telah dahulu pergi meninggalkan rakan seperjuangan yang masih meneruskan perjalanan di alam fana dan menunggu giliran untuk turut kembali kesana.

Sepanjang 24tahun sudah pelbagai nikmat kukecapi, sedikit sekali rasanya perasaan syukur terbit dari dalam jiwa. Jika ditolak usia kecil dahulu dan ditolak pula usia berada dalam keadaan kealpaan, saat-saat merasa keberadaan bersama Tuhan sangat sedikit.

Potensi Diri, Suatu Muhasabah
Peningkatan usia ini juga mengenangkan kepada kebolehan diri dan pencapaian yang telah kulalui. 24tahun bukanlah suatu tempoh yang singkat. Zaman remajaku terus berlari meninggalkanku. Sedikit demi sedikit titled sebagai seorang pemuda mengjauhi diri. Dalam usia sebagai seorang pemuda ini, pelbagai kenikmatan masih dalam kurniaanNya. Kesihatanku, kelapangan waktuku, kekuatan fizikalku, ketajaman akalku, kekuatan daya ingatanku dan jutaan lagi nikmat yang dirasai dalam sedar atau tidak.

Malu apabila mengenangkan jauh sekali bezanya sumbangan yang telah kuberikan kepada agama berbanding pejuang Islam terdahulu. As-syahid Hassan Al-Banna pada usia 20-an lagi telah jauh menggerakkan dakwah melalui usrah, kuliah dan ceramah beliau. Umair bin Abi Waqqas, adik kepada Sa'ad bin Abi Waqqas dalam usianya yang masih kecil telah bersungguh untuk menyertai peperangan Badar ketika itu. Beliau menangis apabila Rasulullah menolak permintaannya untuk menyertai peperangan tersebut kerana usianya yang masih kecil. Melihat kepada kesungguhan dan semangat dalam jiwa Umair bin Abi Waqqas ini, akhirnya Rasulullah menerima penyertaan beliau. Beliau akhirnya shahid pada usia sekitar 16tahun.

Sumbangan itu seiringan dengan potensi diri. Jika diri berpotensi, sumbangan yang diberikan juga semakin besar. Jelas sekali, potensi diri masih berada ditahap yang rendah dalam nilaian usia ini. Kemanakah pemikiran ini banyak ditujukan?, sejauh manakah perbincangan dilakukan?, banyak manakah ayat-ayat suci al-Quran yang telah kuhafal?, bagaimana pula pengurusan organisasi dan pengurusan masa? Semua ini persoalan-persoalan potensi diri yang perlu dijawab.

Doa Senjata Mukmin
Senjata merupakan suatu yang sangat penting dalam peperangan atau pertempuran. Dalam menghadapi kehidupan yang singkat ini, ia boleh diibaratkan berada dalam satu peperangan. Pelbagai rintangan dan cabaran silih datang berganti. Justeru kelengkapan senjata yang kukuh dan mapan perlu dipersiapkan untuk menghadapi musuh yang sentiasa mencari peluang dan ruang. Yang menjadi ukuran kepada kemenangan bukan hanya kepada kelemahan musuh, tetapi faktor kekuatan dipihak sendiri jua sangat perlu diutamakan. Sejauh manakah diri ini kuat dan bersedia menempuh rintangan dihadapan? Kekuatan dan keyakinan boleh dibina melalui senjata yang hebat. Seseorang yang mempunyai senjata yang canggih lebih yakin dengan diri untuk menang. Hang Tuah juga memerlukan Keris Taming Sari untuk menghadapi Hang Jebat yang mengamuk.

Justeru, doa demi doa ku layarkan sebagai senjata yang paling ampuh untuk memberikan keyakinan dan semangat dalam diri. Yang paling utama, diri mengharapkan doa-doa tersebut dimakbulkan Allah. JazakAllah kepada mereka semua yang telah mendoakan buat diri ini. Semoga Allah membalas doa kalian dengan kebaikan jua..

Yang Kuharapkan Hanyalah Doa Kalian,

Tg Abd Ghafar B Tg Ahmad
7.55am,
6 Rabiul Awal 1431H
21 Februari 2010
Rumah Warden,
Asrama SMK Lukut,
Port Dickson, Negeri Sembilan



Berikut adalah doa-doa yang dikumpulkan. Agar ia tidak luput dan sentiasa segar dalam ingatan, kulampirkan semuanya dalam blog ini..

Mardhati Mohd Yunos : happy 24th birthday...semoga pjg umo n d murakn rzki.....(:

Fasihah Zakariyya: Alhamdulillah.. Masih dipanjangkan nikmat usia.. sanah helwah.. takdop adioh la ambe nok buwi, doa je la buat deme..

Natasha Aishah sanah helwah tg. fi kulli am wa anta bilkhair -)
Manimaran: happy birthday bro
Nur Aisya : selamat hari lahir yg ke 24 abg tg.. may all your wishes come true..

Faiqah Mat Yusuf : assalamualikum..Selamat menyambut ulangtahun kelahiran yang ke 24..semoga dipanjangkan umur dan di murahkan rezeki...teruskan perjuangan untuk menjadi seorang muslimin lebiih sejati...sesungguhnya doa semua orang mengiringi segala kebaikan yang kamu lakukan...InsyaAllah....

Nurul Husna slmt hari jadi ye t.g smoga pnjg umor dan mrh rezeki..

DaLida Dolly Happy Birthday dude!! All the best in future!! ^____^

Cg Anita Anuar hepi besdei dik...moga dimurahkan rezeki n selalu dlindungi allah...

Noor Azura Hanifah slamt ulngtahun ke-24..
semogedi berkati ALLAH selalu..
semoge dipnjangkan umur dan dimurahkn rezeki...

Adlsia Agustinus Salamun'alaik.. Selamat ulangtahun kelahiran yang ke-24.. semoga berjaya di dunia dan akhirat dan selamat berjihad..

Sarah Izzati Rasidin Selamat Ulangtahun Kelahiran ke-24... semoga ALLAH S.W.T m'berkati segala amalan cikgu di dunia dan di akhirat... serta di pjngkn umo dan di murahkn rezeki.... selamat berjaya dlm hidup dan menjadi muslimin sejati... ikhlas dr saye....

Syakila SMKHM: Saya cuma nak ucapkan selamat hari jadi pada cg Tg.Semoga panjang umur dan dimurahkan rezeki.



4 comments:

Unknown said...

Ana sayang enta kerana Allah. Asif. Rasa berdosa pula kerana tak tahu bila waktunya hari istimewa sahabat ana.

Muhasabah untuk ana....

Tg Abd Ghafar B Tg Ahmad said...

Kadang kesibukan menyebabkan kita terlupa kepada perkara ini. Ala kulli hal, jazakAllah..

Unknown said...

tak letak mesej birthday org pon...huhuhu...akhi nye besday sama ngn besday org...rasa special lak..hehehe...kita kongsi tarikh lahir yang sama...huhuhu...abg tg 24 thun, org lak 22 thun...ehhehehe...ni bru brkesempatan buka blog abg, so bru baca pasal ni...hOpe smua yg kita harapkan juga dimakbulkan ALLAH Ta'ala insyaALLAH...amiiinnn... =)

Cikgu Fasiha said...

Allah.. Wat ana g letok jugok.. dok ape lah. malu kokre.. (doh waner muslimat lake tuh.. huu~)

Template by - Abdul Munir - 2008