Friday, September 11, 2009

Peri Pentingnya Sebuah Hak Cipta

"ini saya yang cipta, dia menciplak hasil karya saya" kata seorang pembikin iklan.

"tidak, saya tidak meniru mana-mana iklan. ia adalah ilham daripada saya sendiri" jawab orang yang dituduh.

Dialog yang dahulunya pernah kecoh diMalaysia dalam perebutan hak cipta iklan "burung murai". Namun hari ini suasana kecoh perebutan hak cipta timbul kembali tetapi bukan dalam Malaysia tetapi antara Malaysia dan negara jiran, Indonesia.

Media massa dan suasana hubungan antara Malaysia dan Indonesia menjadi kecoh dan menegang gara-gara perebutan hak cipta kebudayaan. Isu ini sebenarnya bukanlah isu baru tetapi mula menjadi kecoh apabila 'tarian pendet' dan 'kuda lumping' disiarkan dalam iklan Promo Enigmatik Malaysia yang dikeluarkan oleh discovery channel. Terdahulunya, indonesia mengatakan Malaysia mencuri Reog Ponorogo, Angklung Batik & Wayang Kulit daripada Indonesia.




Lantaran itu pelbagai masalah mulai timbul hasil ketegangan ini. Penuntut, pelancong dan pengusaha Malaysia yang berada Indonesia mulai resah dan tidak senang duduk lantaran tekanan yang mereka hadapi disana. Justeru, bagaimana ia harus diatasi?

Mengumpulkan Hasil Cipta dan Mengesahkannya
Ada cadangan mengatakan seharusnya dibuatkan satu senarai mengumpulkan karya-karya, seni budaya, dan pelbagai lagi hasil cipta bagi menentukan hasil cipta terpilihara ini adalah hak milik siapa dan disahkan pada akhirnya. Mungkin cara begilah yang terbaik dalam mengatasi masalah perebutan hak cipta ini yang kian kali berulang.

Hak Cipta Allah Bagaimana?
Mengamati perebutan ini, sehinggakan hampir mencetuskan perbalahan lantaran sifat marah yang membuak dalam diri atas sebab pengambilan hak penciptaan ini hanyalah sekadar didunia ini sahaja. Bagaimana dengan hak cipta terpelihara Allah? Alangkah murkanya sekiranya hak ciptaNya diubah sewenang-wenangnya dan sesuka hati mereka? Azabnya bukan hanya didunia bahkan kekal berpanjangan diakhirat sana. Tidak terperi pula siksanya.

Manusia memikirkan hak cipta mereka namun mereka tidak menyedari bahawa mereka juga adalah salah satu daripada bahan hak cipta yang terpelihara. Antara lain hak cipta terpelihara Allah lagi adalah hukum-hukum yang telah ditetapkan dengan jelas dalam al-Quranul Kareem. Mengubah atau menukarnya dengan sesuatu yang lain merupakan satu kesalahan yang teramat besar lantaran diri sendiri juga adalah hak ciptaNya bukan sahaja hukum yang mereka ubahi itu.

Suatu Kewajipan
Mengembalikan sesuatu hak cipta kepada tuannya dan mengesahkan serta mengakui benar merupakan satu kewajipan, bukan untuk sesama manusia sahaja tetapi kepada Allah lebih-lebih lagi perlu diutamakan. Hak Cipta Berganda. Justeru, menjadi suatu kewajipan buat para manusia sekarang mengembalikan hak cipta hukum Allah sebagaimana yang termaktub jelas. Usaha kearah merealisasikan perlu senantiasa diteruskan bagi menghilangi dosa atas penyalah gunaan hak cipta ini.

~Kembalikan Hakcipta Allah~

Hak cipta tulisan terpelihara,
Tg Abd Ghafar B Tg Ahmad
7.10pm
22 Ramadhan 1430H
11 September 2009
Pasir Panjang, Kuala Terengganu

4 comments:

rabiatul adawiyah said...

terkesan hati ini membacanya...teruskan menulis...mabruk!

e.book said...

hye.. nice blog.. posting pun menarik dan tak bosan baca.. :)

Tg Abd Ghafar B Tg Ahmad said...

JazakAllah..Moge Allah kurniakan ilham dan kekuatan utk terus menulis..

Raffe said...

Cerita menarik....
Dari:cricketlight.blogspot.com

Template by - Abdul Munir - 2008