Wednesday, September 16, 2009

Naqibku, Hadirmu Menguatkanku..(1)

"Eh, Ustaz. Assalamualaikum" sapaku dalam keadaan terperanjat kepada Ustaz Syed Hisham, naqibku sewaktu berada disekolah KOSPINT dulu.

"Waalaikummusalam warahmatullah"Beliau menjawab.

"Allahuakbar" Takbiratul ihram dilafazkan.

"Allahuakbar" Naqibku pula mengangkat takbir disebelahku.

Program qiamunlail diMasjid Pengadang Baru semalam dirasakan membawa seribu rahmat apabila aku diketemukan pula dengan naqibku pada pagi subuh yang hening ini. Tanggal 27 Ramadhan semalam, pemuda kawasan Kuala Terengganu menganjurkan usrah dan program qiamunlail dalam mencari Lailatulqadar. Pendapat yang kuat dikalangan ulama' mengatakan malam al-Qadar ini jatuh pada malam ke 27.

"Assalamualaikum warahmatullah" ku toleh ke kanan.
"Assalamualaikum warahmatullah" ku toleh ke kiri.

"Enta sekarang sudah habis belajar belum?" Tanya naqibku setelah kami lama tidak bertemu. Kali terakhir kami bertemu adalah 2 tahun lepas selepas beliau baru balik daripada Yaman.

"Ana sudah habis belajar ustaz, sudah graduasi bulan 8 yang lepas. Sekarang bekerja sementara menunggu posting" jawapanku berikan lebih daripada pertanyaan yang diutarakan. Aku begitu teruja untuk bersembang dengan naqibku ini dek kerana perasaan rindu kepada beliau. Sentuhan bimbingan beliau walaupun tidak lama sewaktu disekolah dulu, cukup membuatkan diriku kini sedikit terbimbing dialam luar bersama masyarakat.

"Enta nanti posting mana?" soal beliau lagi.

"Ana minta negeri sembilan dan kuala lumpur, Ustaz. InsyaAllah dipostingkan antara dua negeri ini" jawabku beserta penerangan ringkas.

"Kalau enta posting diKL, bagitau ana sepatah. No ana enta ada simpan lagi kan?" Permintaan beliau ini membuatkan hatiku berbunga. Adakah aku bakal menerima lagi tarbiyah daripada beliau?

"InsyaAllah Ustaz" jawabku ringkas kerana fikiran sedang melangkau masa hadapan. Mencari erti dalam permintaan beliau tersebut.

Dialog kami terhenti disitu apabila Ustaz Faizul mula menyampaikan kuliah subuh. Dalam kami kusyuk mendengar kuliah tersebut, sekali sekala aku menjeling kepada naqibku ini. Kelihatan beliau begitu menunduk tawadduk mendengar kuliah tersebut. Pada firasatku, beliau sahaja merendahkan diri agar Ustaz Faizul tidak perasan akan kehadiran beliau. "

"Begitulah mulianya sifat orang berilmu"hatiku berbisik.

Bersambung...

Tg Abd Ghafar B Tg Ahmad
11.14am
27 Ramadhan 1430H
17 September 2009
Pasir Panjang, Kuala Terengganu.

0 comments:

Template by - Abdul Munir - 2008