Wednesday, May 20, 2009

“Abg Tg, minta no telefon boleh?”

Alhamdulillah perjalanan program Pengkaderan Remaja Islam tamat dengan jayanya walaupun terdapat beberapa kekurangan pada awal perjalanan program tersebut. Program yang diuruskan oleh para pelajar lepasan SPM ini telah dirancang seawal sebulan yang lalu namun fasilitator yang mengendalikan peserta pula terdiri daripada mahasiswa yang telah pulang bercuti setelah tamat peperiksaan akhir semester.



Oleh kerana program berlansung diakhir semester pengajian dikebanyakan universiti, maka ramai dikalangan para mahasiswa Terengganu masih belum pulang ke kampung dan ramai lagi diantara mereka masih dalam tempoh peperiksaan. Justeru fasilitator yang hadir hanya beberapa orang sahaja dan bercukupan dengan jumlah peserta yang hadir juga tidak seperti yang dijangkakan.



Don’t Put Prejudge To Someone

Tajuk artikel ini mungkin kelihatan pelik dan pelbagai persepsi mungkin tergambar difikiran para pembaca saat membaca tajuk artikel ini. Mungkin ada yang telah beranggapan ayat tersebut dituturkan oleh seorang perempuan kepada diri saya. Saya tidak menafikan persepsi itu kerana begitulah realiti keadaan remaja sekarang terutamanya mereka yang masih di alam persekolah.



Penggunaan telefon bimbit dikalangan pelajar sekolah kelihatan semakin membarahkan penyakit pergaulan yang sedia parah kini.



“Teknologi ini tak boleh disekat, namun kitalah yang kena fikirkan cara menyalurkan teknologi ini kearah kebaikan” saya memberi pandangan kepada seorang kawan tatkala memikirkan kerosakan akhlak para pelajar asrama berhubung penggunaan telefon bimbit.





Ilmu Fasilitator

‘Don’t Put Prejudge To Someone’ adalah salah satu daripada pelbagai ilmu yang diperlu digunakan oleh seseorang fasilitator. Perkara inilah yang aku pelajari secara praktikal sebaik sehaja selesai Program Pengkaderan Remaja Islam ini. Teorinya telah pun aku ikuti dalam program Training Of Trainer(TOT) yang disampaikan oleh Ust Hasrizal Abd Jamil beberapa hari yang lalu.



“Abg Tg cuba tengok mana-mana peserta yang nampak kurang ok, kumpulkan pada satu kumpulan dan lepas itu asing-asingkan mereka. Barulah mereka tidak membuat bising” ucap seorang urusetia memberi cadangan untuk dilaksanakan oleh fasilitator.



Seseorang fasilitator tidak boleh meletakkan sesuatu persepsi awal kepada para peserta program. Meletakkan persepsi kepada para peserta seperti yang ini ok, yang ini tak ok, yang ini boleh memberi kerjasama dan yang ini akan menyusahkan kita bukan sahaja tidak berlaku adil kepada semua peserta tetapi juga akan merosakkan program secara keseluruhan apabila fikiran bakal terganggu dengan beberapa orang yang tidak disenangi. Jika inilah persepsi fasilitator, apalah gunanya mengadakan program jika semua peserta yang hadir diharapakan sudah sebaik malaikat?



Fasilitator Berpanjangan

Memang susah nak menafikan tanggapan awal kepada semua peserta dan kita juga dibolehkan untuk membaca kelakuan para peserta untuk kita memberikan pendekatan yang berbeza pada tahap pemikiran yang berbeza. Tidak boleh kita memukul rata kepada semua peserta sedangkan penerimaan method oleh para peserta adalah berbeza-beza.



Saya juga tidak menyangka, orang yang saya sangkakan tidak mendapatkan apa-apa daripada program ini setelah mengamati daripada respon yang ditunjuki beliau sepanjang program tersebut. Namun ada sesuatu yang boleh kita gunakan untuk terus memberi secara berterusan jika peserta menunjukkan minat untuk mendekati para fasilitator. Terus menunjuki jalan secara berpanjangan kepada mereka.



“Abg Tg, minta no telefon boleh?” Syed meminta izin saya.

“O, boleh saja. Nanti message la dan jangan lupa tuliskan nama dihujung message tersebut” saya menyatakan persetujuan sambil memberi pesanan.

“abang saya nak kahwin tak lama lagi, kalau abg Tg berkelapangan jemputlah datang. Saya datang ambil abg Tg tak apa kalau tak tahu jalan” satu jemputan dihulurkan tanpa kad.



“InsyaAllah boleh, itu pun jika berkelapangan. Nanti message la tarikhnya yer”, jawabku mesra.





Tg Abd Ghafar B Tg Ahmad
8.21 am
14 Mei 2009
Rumahku,

Pasir Panjang,
Kuala Terengganu.

1 comments:

AsyAnis said...

as'kummm

best2 jadi fasi

kt home sweet home ehh.. spend ur quality time with family. rindu2..kampung yang aman damai..tp makin sibuk dgn kereta2 yg byk~

salam dr UK

Template by - Abdul Munir - 2008