Tuesday, October 28, 2008

Suatu Penafian!!!


Pembentukkan kabinet MPP yang dikeluarkan daripada suatu sumber (rujuk http//upsikini.blogspot.com) baru-baru ini mengejutkan banyak pihak. Kabinet yang dibenarkan bersidang selama 14hari bagi membentuk kabinet telah selesai membentuk kabinet dalam masa tiga hari dalam tiga kali pertemuan. Sumber juga mengatakan bahawa kabinet tersebut dibentuk tanpa dipersetujui oleh semua pihak terutama mereka yang digelar sebagai Prokebajikan. Kabinet ini juga dikatakan tidak sah kerana tidak mendapat persetujuan 2/3 bilangan mereka yang hadir dan akan dibantah oleh Prokebajikan.


Pembentukan kabinet ini menimbulkan seribu tanda tanya kepada para mahasiswa yang keluar mengundi baru-baru ini kerana rata-rata mereka yang ditemui menjangkakan Akmal Madzir yang mendapat undian tertinggi akan menyandang kerusi sebagai YDP. Namun kabinet yang dibentuk tanpa persetujuan 2/3 itu meletakkan Hairie yang mewakili kerusi Fakulti Bahasa dan menang tanpa bertanding sebagai YDP bagi sesi MPP 0809 ini

.

Berikut adalah kabinet yang dibentuk:


Yang DiPertua : Mohamad Hairie bin Abdullah (FB-menang tanpa bertanding)

Timbalan Yang DiPertua : Nor ‘Ain Bt. A. Razak (umum-4011 undi)

Naib Yang Dipertua : Syaiffuldin bin Mohamad (FPE-315 undi)

Setiausaha Agung : Mohd Razik bin Khalid (FTMK-164 undi)

Pen. Setiausaha Agung : Muzaitul Akmar bin Mohammad (FTMK-159 undi)

Bendahari : Muhammad Asree bin Abd Aziz (FSSK-1276 undi)

Pen. Bendahari : Muhamad Nazarul Hazwan Bin Abd Razak (umum-3729 undi)

Exco Ekonomi & Keusahawanan : Mohd Fitri bin Amil(FSKPM-544 undi), Nurul Illyana bt Mohamad((FPE-244 undi)


Exco Perhubungan Awam & Antarabangsa : Lee Sun ju(etnik cina-menang tanpa bertanding), Punethan(etnik india-menang tanpa bertanding)

Exco Sukan & Rekreasi : Mohd Nor Faiz bin Mat Ali(FSS-menang tanpa bertanding), Siti Nor Hazliza binti Rosli(FSS-menang tanpa bertanding)

Exco Penerbitan & Informasi : Mohd Firdaus bin Mohd Fauzi(FSM-menang tanpa bertanding), Siti Khairiah binti Jajuli (FB-menang tanpa bertanding)

Exco Perpaduan & Integrasi : Armadi bin Derus(etnik Sabah-103 undi), Bornifes(etnik Sarawak-49 undi)

Exco Kesenian & Kebudayaan : Norhisham bin Che Hamid (FSM-menang tanpa bertanding), Mohd Hanif Azwan Bin Ab Rahman(FST-1389 undi)


Exco Kebajikan & Kemasyarakatan : Mohd Zulhilmi Bin Mohd Noor(FSKPM-483 undi), Adriyani binti Yamin(FSSK- 906 undi)

Exco Akademik & Kerjaya : Arif bin Mohamad(umum-3757 undi), Nur Aqilah Hanis binti Mohd Yusof(umum-3532 undi)

Exco Latihan & Pembangunan Sahsiah : Akmal bin Madzir(umum-4124 undi), Norhafizawati binti Mahmad Rozali(FST-1055 undi)


-sumber: http://upsikini.blogspot.com-



Gambar hiasan: Muke Jelek



Mengulas berkenaan kontroversi dalam pembentukan kabinet ini, saya berpandangan bahawa perkara ini merupakan satu penafian hak kepada mereka yang selayaknya. Memenangi kerusi umum dengan undian tertinggi jelas menunjukkan sokongan para pengundi kepada calon terbabit untuk dinobatkan sebagai pemimpin mereka tetapi hal ini diketepikan oleh mereka yang berkepentingan tanpa mempedulikan Suara Mahasiswa.


Hal ini lebih jelek apabila calon yang dinobatkan sebagai jawatan terpenting itu merupakan calon daripada fakulti dan lebih mengaibkan kerusi itu dimenangi tanpa undian daripada mahasiswa. Membaca komen daripada http://www.mahasiswakini.com jelas memberikan isyarat kepada penyandang kerusi tersebut untuk mengukur kedudukan beliau bagi menjawat jawatan tersebut. Rata-rata komen daripada kampus luar menyuarakan agar saudara Hairie menyedari akan hakikat diri yang menang tanpa bertanding bagi fakulti pula agar memberikan jawatan YDP tersebut kepada mereka yang telah dipilih oleh masyarakat warga pengundi UPSI baru-baru ini. Ada juga dikalangan mereka yang memberikan teguran kepada Prokualiti agar memikirkan kembali calon yang dipersetujui mereka dalam kabinet tersebut dengan pemikiran logik dan mengambil kira sentimen yang bakal mereka hadapi dikemudian hari jika kabinet ini disahkan kelak.


Mahasiswa yang menuntut demokrasi tulen di UPSI ini tidak akan membiarkan pemimpin yang naik kelak adalah dikalangan mereka yang tidak dipersetujui ramai. Ini jelas merupakan suatu penafian!!!



Pemimpin Kami, Pilihan Kami



Tg Abd Ghafar B Tg Ahmad

8.11 pm

28 Syawal 1429 H

28 Oktober 2008

2-1-7, KHAR, UPSI

3 comments:

cikgu_eya said...

waaahhh... apa yang terjadi nih?
korupsi sungguh. Habeslah masa depan negara. Baru PRK,dah nampak sangat korupsi.

.:sanDORA:. said...

comel nyer gambar hiasan tu..

Tg Abd Ghafar B Tg Ahmad said...

tu bukan korupsi cikgu eya tapi tidak mengamalkan demokrasi. mulut kata nak demokrasi tapi buatnye lain. demokrasi tempang.

kepada sandora, itu jer gamabr terbaik yg boleh ana bagi. tapi tak tahu la kalu ada juga orang yang tak terasa jelek dengan tindakan yg bakal diambil itu nanti...

Template by - Abdul Munir - 2008