Friday, September 12, 2008

MUHASABAH RAMADHAN


“Ibarat minyak hitam motor atau kereta, kita mesti mahu jenis yang terbaik, yang tahan lama” pesan Ustaz Hasbi dalam tazkirah subuh di KHAR subuh yang lepas..

“minyak yang baik akan bertahan lebih lama, begitu juga dengan Ramadhan. Kita hendakkan yang terbaik dalam bulan ini untuk kita dapat bertahan bagi 11bulan akan dating” sambung beliau lagi.

Sedar tak sedar kita telah memasuki fasa kedua Ramadhan, dipertengahannya keampunan. Fasa pertama, diawalnya rahmat telah pun berlalu, sejauh manakah fasa pertama ini kita berjaya memperbaiki diri? Sama-sama muhasabah diri…


Fasa Pertama

Fasa pertama ini bagi diri ini masih banyak kekurangan lagi. Masih banyak melakukan perkara sia-sia dan melakukan perkara dengan tidak mengikuti keutamaan(awlawiyyat) yang betul. Ada perkara yang patut dilakukan dahulu, yang patut diselesai dahulu tapi diutamakan perkara yang memberi impak yang sedikit sahaja. Antara menyelesaikan tesis dengan menyertai permainan Dam Khalifah? Terasa diri bertindak tanpa berfikir panjang.

Antara peserta Dam Khalifah


Menyertai Dam Khalifah juga penting, dapat mengeratkan hubungan sesama rakan surau dan bergaul dengan junior-junior namun setelah sekian lama sudah ana menyertai program-program kerohanian yang memupuk silaturrahim ini, semenjak semester satu sampai semester 7. Memang suasana berlainan dan orangnya bersilih ganti tetapi keutamaan kepada semester 7 adalah menyelesaikan tesisnya. Hak tesis bagi semester 7 perlu diberikan..aku muhasabah diri atas tindakan lepas.. Esoknya pula ada pertandingan karom…Fuh, tindakan sebijaknya harus diambil.


partner Dam Khalifah, dengan kaki terikat


Antara pengisian fasa pertama yang telah berlalu adalah solat terawih, tadarus al-Quran selepas tarawih, membaca al-Quran persendirian, menghadiri kuliah subuh, ceramah selepas isyak, mendengar kuliah online, berbuka bersama-sama kawan dengan bubur pusat Islam, bersedekah dan solat malam.

tadarus al-Quran

Namun amal-amal yang dilakukan tersebut masih berselang-selang dan tidak istiqamah dalam perlaksanaannya. Perkara yang paling banyak masa dihabiskan bagi fasa yang pertama ini adalah tidur. Entah kenapa bulan puasa ini cukup banyak tidurnya, ada suatu hari tu sampai sudah masuk waktu berbuka, masih lagi tidur di dalam bilik tanpa disedari oleh ahli-ahli rumah yang lain.



Azam Fasa Kedua

Antara azam dalam fasa kedua ini adalah berusaha memperbaiki amal-amal yang telah dilakukan pada fasa pertama dan memperbanyakkannya. Perkara yang paling hendak diperbetulkan adalah mengurangkan waktu tidur. Smoga fasa kedua dan ketiga menjadi semakin baik…sama-sama doakan..


Ramadhan Pesta Ibadah



Tg Abd Ghafar B Tg Ahmad
12.44am

13 Ramadhan 1429H

13 / 9 / 2008

2-1-7, KHAR UPSI

3 comments:

Anonymous said...

assalamu'alaik

ana tak sempat main dam khalifah di hippbar tapi Allah Maha Bijaksana Mengatur segalanya...ditakdirkan penghuni khar dan kuo yang lebih ramai bilangannya dari peserta hippbar untuk mengenali dam khalifah yang banyak manfaatnya. Mabruk alaikum

Anonymous said...

Alhamdulillah, akhirnya dam khalifah dapat diperkenalkan di UPSI.Syukur dapat berkongsi sesuatu.Walaupun ana yang memperkenalkannya di Jam'iyah Lughatul Arabiyah tapi tak berkesempatan hadir untuk conduct permainan ni. Mabruk alaikum pada semua.moga dapat manfaat daripadanya. We are Khalifah of Allah.

~Khalifah Volunteer@ marfuatul Imtiyaz~

Tg Abd Ghafar B Tg Ahmad said...

seronok sbnrnye permainan dam khalifah ni.. alhamdulillah group ana dapat tempat pertama..

Template by - Abdul Munir - 2008