Sunday, August 10, 2008

Jangan Cemari Institusi Perguruan Kami!!!

Assalamualaikum, hari Konvokesyen bagi setiap IPTA & IPTS menjanjikan kenangan manis kepada semua graduan yang bakal menerima segulung ijazah setelah beberapa tahun menuntut di institusi perbukitan ilmu masing-masing. Ada dikalangan universiti tempatan telah pun mengadakan Hari Konvokesyen ini dan banyak lagi universiti lain yang masih belum mengadakannya dan akan berlansung dalam masa terdekat ini.

Universiti Pendidikan Sultan Idris bakal mengadakan Hari Konvokesyen pada 16 ogos nanti. UPSI yang merupakan antara universiti tertua di malaysia ini telah melahirkan ramai pejuang kemerdekaan dahulu dan tokoh pemikir dahulu mahupun sekarang. Mengisi hari-hari Konvokesyen ini, pihak bertanggungjawab yang menguruskan program ini telah merancang untuk mengadakan satu konsert yang dinamakan konsert Fiesta.

Selaku penuntut di Universiti terulung ini dan bakal guru kelak ana menyatakan bantahan kepada penganjuran konsert tersebut yang manfaatnya tidaklah seberapa tetapi mudharat yang bakal ditemui kelak. Disini ana sertakan satu surat terbuka yang ditulis oleh sahabat ana. sama- sama kita fikirkankan:

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh dan salam perpaduan.
Surat terbuka ini ditulis adalah untuk mengajak pihak penganjur khususnya dan mahasiswa UPSI bakal guru amnya berfikir dengan fikiran yang bersih dan rasional. Penulisan ini adalah atas dasar rasa tanggungjawab saya untuk memberi teguran di samping bantahan terhadap sesuatu perkara yang boleh mendatangkan keburukan kepada masyarakat UPSI khususnya dan masyarakat Tanjong Malim umumnya.

Universiti Pendidikan Sultan Idris mendokong nama yang cukup bermakna berbanding universiti-universiti awam tanah air yang lain. Perkataan ”pendidikan” memberikan suatu gambaran yang cukup jelas di mana mahasiswa-mahasiswinya bakal menjadi guru yang akan mencorakkan masa hadapan negara. Sebagai seorang mahasiswa UPSI saya cukup berbangga kerana UPSI memiliki sejarah yang unggul yang mana dahulunya pernah melahirkan tokoh-tokoh yang berwibawa seperti Pendeta Za’ba, Harun Aminurrashid serta golongan guru-guru yang menyumbang kepada perjuangan menuntut kemerdekaan tanah air yang tercinta.

Sungguh, atas dasar perkara yang saya sebutkan di atas, maka saya ingin menyatakan teguran dan bantahan secara terbuka terhadap anjuran Konsert Fiesta Bersama DiGi supaya semua mahasiswa UPSI sedar dan mengambil pengajaran. Minggu ini saya cukup terkejut melihat iklan konsert berkenaan yang mana artis-artis jemputannya terdiri daripada Aesar Mustapha, Dina, Boboy dan Azizi. Saya sungguh hairan, dalam kerancakan kempen Cikgu Bitara, Majlis Tilawah al-Quran (baru selesai) dan Kempen Semarakkan Islam yang sedang berlangsung, bagaimana konsert sebegini boleh diwujudkan di bumi pendidik UPSI yang mulia ini.

Saya juga tidak nampak di mana manfaatnya konsert sebegini dijalankan melainkan mendapatkan publisiti, menyuburkan budaya hedonism, serta menghiburkan mereka-mereka yang lalai.

Tunjukkan kepada saya didikan apa yang boleh mereka berikan? Tunjukkan kepada saya pedoman apa yang boleh mereka tunjukkan? Model sahsiah? Model personaliti? Apa contoh yang boleh kita ikut?

Sungguh!! Sangat memalukan. Saya tidak rela konsert sebegini mencemari UPSI.

UPSI bumi pendidik! Bumi para pejuang kemerdekaan!

Saya percaya, kebanyakan bekas penuntut SITC, MPSI, IPSI dan UPSI yang cintakan pendidikan semestinya tidak rela jika ianya terus dilangsungkan.

Tolonglah! Jagalah maruah UPSI!

Sudah cukup saya dengar mengenai khabar yang tidak enak didengar dari masyarakat sekitar UPSI. Tidak serik lagikah dengan teguran persembahan Malam Bintang yang dianjurkan pada Minggu Suai Kenal pelajar baru? Tidak serik lagikah dengan gema khutbah Tanjong Malim yang menyentuh soal Gegar U? Muhasabah dan perbetulkanlah. Janganlah kesilapan lama diulang lagi.

Masih ada masa. Hendak seribu daya. Taknak seribu dalih. Saya memohon agar seboleh-bolehnya konsert sebegini dibatalkan. Bukan hendak menghalang adanya konsert. Tapi biarlah yang bersesuaian. Andai kata ianya kumpulan Kopratasa, nasyid, Alqil Hayy, Mawi, M.Nasir, Ed Lazim atau penyanyi-penyanyi lagu puisi yang lain, boleh sahaja dipertimbangkan. Asalkan tidak melampau.

Persoalannya, bolehkah artis-artis jemputan Konsert Fiesta tersebut memenuhi kriteria tidak melampau? Tepuk dada tanyalah iman. Sia-sia Ops Cinta, Ops Couple, Ops Dating, Cikgu Bitara dan sebagainya. Punah semuanya. Nakkan penawar, racun pula yang diberikannya.

Harapan saya agar perkara ini diambil tindakan segera. Dari pihak mahasiswa UPSI hinggalah ke pihak pentadbiran Universiti. Semoga teguran dan bantahan saya ini mendapat perhatian yang serius.

CIKGU BITARA, PENDIDIK BANGSA

Rijaluddin Ahmad
Mantan Exco Kesenian, Kebudayaan dan Keraian
Kolej Harun Aminurrashid
Sesi 2007/2008


Sama-sama kita fikirkan. Jangan cemari Institusi Perguruan kami

guru prihatin,
Tg Abd Ghafar B Tg Ahmad
10.10 am
2-1-7 KHAR, UPSI

0 comments:

Template by - Abdul Munir - 2008