Sunday, August 24, 2008

PERSEDIAAN MENERIMA KEDATANGAN RAMADHAN

Dalam sedar tidak sedar, Ramadhan bakal kunjung tiba seminggu sahaja daripada sekarang. Namun yang menjadi persoalan sekarang adalah bagaimana persiapan kita menerima kunjungan Ramadhan Al-Mubarak 1429 H ini.

Keadaan di Malaysia kurang terasa akan bahang ketibaan Bulan Mulia ini. Antara sebab yang pertama adalah kerana masyarakat di Malaysia itu sendiri memang kurang penghayatan dalam menyambut Ramadhan ini. Media arus perdana juga kurang atau boleh dikatakan hampir tiada lansung menghebohkan akan ketibaan ini. Yang keduanya, suasana politik Malaysia yang semakin hangat menyebabkan masyarakat lebih menumpukan kepada isu Permatang Pauh, AUKU, Sumpah, Rasuah, BPR dan sebagainya yang menjadi suapan utama media-media utama Negara.

Keadaan dan suasana di Mesir pula berbeza sekali dengan Malaysia, itulah yang dinyatakan oleh Ust Anhar dalam kuliah beliau di Masjid Jamek Tanjong Malim baru-baru ini. Di Mesir pada waktu ini sudah heboh dengan hebahan akan kunjungan bulan mulia ini yang memang dinanti-nantikan oleh kebanyakan masyarakat di sana. Masyarakat Mesir tidak menantikan sepuluh malam terakhir untuk menunaikan solat malam tetapi mereka tunaikannya diawal Ramadhan lagi. Waktu dilaksanakan pula bukan seperti di Malaysia iaitu pada pukul 3 pagi tetapi seawall pukul 12 lagi. Tidak hairan jika mereka dalam mengkhatamkan al-Quran pada pertengahan bulan lagi kerana satu juzuk dihabiskan dalam solat terawih dan satu juzuk lebih lagi dalam qiamunlail yang dilakukan.



Persiapan Demi Persiapan

Menghadapi sesuatu yang besar memerlukan persiapan yang rapi, justeru bagi yang menganggap Ramadhan adalah suatu yang besar, persiapan demi persiapan telah dilakukan.


i) Berusaha mengkhatamkan al-Quran

“ Kalau kita nak khatamkan al-Quran pada bulan ramadhan nanti, kita harus berusaha mengkhatamkan al-Quran pada bulan Rejab atau Syaaban terlebih dahulu” nasihatku pada anak usrah, juga buat diriku yang daif ini.

Antara persiapan yang boleh dilakukan kita adalah menganggap rejab dan syaaban sebagai bulan Ramadhan dimana amalan-amalan ibadah kita telah dipergandakan.

Ramadhan bukanlah bulan mengejar mengkhatamkan al-Quran tetapi usaha mengkhatamkan perlu dilakukan tanpa menidakkan tajwid, tertib dan adab-adab membaca al-Quran.


ii) Menyucikan hati

Persiapan yang paling penting adalah penyucian hati itu sendiri. Menjauhkan diri daripada melakukan perkara-perkara makhruh apatah lagi perkara mungkar yang terlarang.


iii) Solat diawal waktu

Juga diingatkan untuk kita sama-sama berusaha menunaikan solat fardhu pada awal waktu. Solat adalah perkara utama yang akan dihisab diakhirat kelak.

“ aku rasa tahu kenapa aku beberapa hari ini selalu lewat ke kelas” rungut diriku kepada seorang sahabat. “ kenapa?” penjelasan kepada soalan itu diminta.

“ Aku kurang jaga waktu solat, selalu je solat lewat sekarang, itulah sebabnya aku rasa” muhasabah diriku.


iv) Mencari ilmu berkaitan puasa

Tidak dinafikan peri pentinguntuk kita mencari ilmu berkiatan puasa dalam usaha untuk menjadikan puasa kita sempurna dan tidak sia-sia, lapar dan dahaga semata-mata. Mencari ilmu ini boleh didapati melalui pembacaan. Disarankan membaca Kitab Fikah Mazhab Syafie jilid 2, Zakat Puasa, haji dan Umrah. Jika tidak berkesempatan untuk membaca, boleh juga mndapatkan ilmu berkaitan puasa melalui kuliah-kuliah agama disurau atau masjid. Jangan menantikan ketibaan Ramadhan baru hendak mengaji.


Doa Kedatangan Ramadhan

الللهم باركلنا فى رجب و شعبان و بلغنا رمضان

“Ya Allah, berkatilah aku di Rejab dan Syaaban, serta sampaikan aku kepada Ramadhan”

Sebaiknya doa ini sentiasa dibaca dalam setiap doa selepas solat fardhu. Para Ulama-ulama’ membaca doa ini bukan hanya pada bulan rejab dan syaaban tetapi 6 bulan sebelum kedatangan Ramadhan lagi telah diamalkan.


Ramadhan’s Song

Bagi menimbulkan rasa kebersamaan ketibaan ramadhan ini, ana mendendangkan selalu lagu-lagu yang berkaitan Ramadhan. Antara lagu-lagu yang ada adalah Iktibar Ramadhan – Raihan, Harapan Ramadhan– mambai, Ramadhan – Umar al-Amiri dan banyak lagi. Memperdengarkan lagu-lagu ini membangkitkan semangat bagi memperbaiki Ramadhan kali ini untuk menjadi yang terbaik dalam hidup.

Disini ana sertakan video Ramadhan oleh Umar al-Amiri untuk sama-sama kita menghayati, mempersiapkan diri dan seterusnya memanfaatkan dengan sungguh-sungguh waktu pada bulan yang mulia ini.


Tg Abd Ghafar B Tg Ahmad

12.49 am

23 Syaaban 1429 H

25 August 2008

2-1-7 KHAR, UPSI

4 comments:

cikgu_eya said...

waaahhhh..... dah lama ana tak dengar suara Ustaz Anhar.. Dah lama tak menadah ilmu dari beliau. Harap2 diaorg jemput ustaz ke sini.. ^^

Nak sambil promote Festival Bahasa Arab mulai esok dan International Language Festival hari Khamis

^^

Tg Abd Ghafar B Tg Ahmad said...

Orang berilmu sentiasa dirindui dan diingati..
~menuntut ilmu sepanjang hayat~

. said...

Komen ni tak kena mengena dgn tajukni pun...
salam ramadhan al-mubarak.

semoga bulan yg mulia ini
akan dipenuhi dengan perkara2 yg mulia jgk.

insafi diri,
perbaiki kendiri,
hidup dihargai,
amalan ditingkati,
syurga pasti menjadi destinasi
untuk yang beriman dan berbakti,
menuju kejalan yang di rahmati,
kerana Allah telah berjanji,
syurga untuk orang2 yang beriman dan menurut segala suruhan,
menghindar segala kemungkaran.

sama2 mengerjakan
keberkatannya
demi kemulian islam.
selamat berpuasa…

Tg Abd Ghafar B Tg Ahmad said...

syukran said

Template by - Abdul Munir - 2008