Wednesday, April 23, 2008

Perutusan Presiden

SELAMAT MENGHADAPI PEPERIKSAAN &
KECINTAAN KEPADA ISLAM

Assalamualaikum w.b.t. dan salam sejahtera.
Bersyukur kepada Allah Taala atas segala nikmat dan kurniaanNya kepada kita yang tidak terhitung bilangannya. Tanpa kita sedari peperiksaan akhir semester bagi sesi dua 2007/2008 telah menjelang tiba. Setelah hampir 14 minggu kita menimba ilmu bagi semester ini, tibalah giliran untuk kita mengukur setakat manakah ilmu yang telah kita perolehi sepanjang sesi pembelajaran tersebut.

Sahabat-sahabat yang dikasihi sekalian,
Peperiksaan merupakan satu instrumen untuk menguji kita-menguji tentang pemahaman kita terhadap sesuatu mata pelajaran. Nur Amalina menyatakan bahawa peperiksaan sangat besar maknanya bagi beliau. Katanya, "Peperiksaan menguji pencapaian kita di dalam pembelajaran. Cuba gambarkan bahawa penat lelah kita selama 1, 2 atau 3 tahun akan hanya diuji dalam masa 1 atau 2 jam sahaja. Pencapaian di dalam masa 1 atau 2 jam ini mesti menggambarkan pencapaian kita selama 1, 2 atau 3 tahun. Sebab itu masa peperiksaan adalah masa yang kritikal dan super penting." Justeru, saya menyeru sahabat-sahabat untuk mempersiapkan diri menghadapi peperiksaan dengan sebaiknya.

Dalam menjalani kehidupan seharian, kita tidak dapat lari daripada menghadapi masalah. Ujian dan dugaan yang datang silih berganti menjadikan seseorang itu makin matang dalam mengharungi hari-hari mendatang. Jika peperiksaan itu bertujuan menguji tahap ilmu seseorang, begitu juga ujian dan dugaan yang dihadapi oleh manusia-bertujuan menguji tahap iman seseorang. Allah menyebut dalam surah Al-Ankabut ayat dua yang bermaksud, "Apakah manusia mengira bahawa mereka akan dibiarkan hanya dengan mengatakan, 'Kami telah beriman', dan mereka tidak diuji?"
Kehidupan sebagai seorang mahasiswa penuh dengan ujian dan mehnahnya yang tersendiri. Zaman mencari ilmu dan melatih diri dengan skill kepimpinan sentiasa dihalangi dengan kekangan masa dan kerja yang melambak. Kerja yang bertimbun ini menjadikan sesetengah daripada golongan mahasiswa ini tidak mempedulikan hal-hal yang berlaku sekeliling mereka. Mereka merasakan cukup bagi diri mereka menimba ilmu dan mendapat keputusan yang cemerlang dalam peperiksaan kelak. Isu-isu sekeliling dan negara bukan menjadi buah mulut mereka. Hal ini tidak boleh dilihat remeh dan enteng kerana hasil keluaran mahasiswa sekarang dilihatkan semakin lemah dari sudut kesedaran sekeliling dan dari sudut kepimpinan. Produktiviti yang lemah sebegini bukan akan membangunkan negara tetapi bakal menjadikan negara berada pada takuk yang lama.

Sahabatku sekalian,
Andai kita sedari, musuh-musuh Islam sekarang sudah semakin berani mempersenda dan menghina Islam dengan terang-terangan. Yang terbaru, keluarnya suatu filem Belanda yang bertajuk 'Fitna' oleh Geert Wilders yang menfitnah Islam dengan menggambarkan Islam itu zalim dan mengongkong kebebasan. Filem sebegini membuatkan sesiapa sahaja umat Islam bukan sahaja di Malaysia tetapi diseluruh dunia marah dan mengecam pengeluaran filem tersebut. Sahabat-sahabat boleh melihat filem pendek ini dalam laman Youtube.Com

Islam merupakan agama perpaduan dan mementingkan keamanan. Islam tidak pernah memusuhi mana-mana agama dan berinteraksi dengan baik kepada semua agama selagi mana mereka tidak mengancam dan mengganggu Islam dan umatnya. Sebagai seorang mahasiswa yang peka, apakah peranan kita dalam menghadapi isu-isu sebegini? Yang pertama kita perlu memberi kesedaran dan menjelaskan secara ilmiah kepada rakan-rakan yang tidak mengetahuinya. Mereka perlu diberi kesedaran dengan dunia luar kampus dan dunia luar daripada buku pelajaran mereka. Yang keduanya, paling utama adalah diri kita sendiri. Kita hendaklah menjaga akhlak dan sahsiah diri masing-masing. Islam itu tidak lemah tetapi umat Islam itulah yang lemah apabila ia meninggalkan Islam dari diri mereka. Justeru, penampilan dan jati diri kita selaku mahasiswa Islam perlu ditingkatkan apatah lagi kita yang bakal guru yang akan mendidik anak bangsa kelak.

Akhir kata, saya menyeru sahabat-sahabat sekalian untuk berusaha mempertingkatkan potensi diri kerana mahasiswa bukanlah suatu generasi yang malap tetapi menjadi penggerak masyarakat dengan perkembangan idea & minda serta usaha-usaha menambahbaikan suasana. Kita bukan sahaja ingin melihat negara maju dari sudut teknologi tetapi juga maju dari sudut akhlak dan peribadi kerana dengan sahsiah yang baik itulah menjamin dunia yang lebih selamat kelak. Assalamualaikum dan selamat sejahtera.

Tg Abd Ghafar B Tg Ahmad
Presiden
Persatuan Mahasiswa Sains(PMS)
Universiti Pendidikan Sultan Idris

0 comments:

Template by - Abdul Munir - 2008